Zelf ervaren hoe makkelijk onze website thema’s werken? Vraag de gratis pagina aan.

pexels-vlada-karpovich-4668563

Ik ga het NU gewoon doen!

Heb jij jouw missie haarscherp duidelijk? Weet je precies waarvoor je gemaakt bent en wat je wilt gaan bereiken in jouw leven? 

Je wordt ermee om de oren geslagen. Er wordt verwacht dat we precies door hebben wat de bedoeling is met ons leven. Zelfs de kinderen moeten steeds jonger op school een richting gaan kiezen. We zijn gemaakt met een doel en hebben talenten, die staan te springen om tot uiting te komen. Ja, ik geloof daar ook in. Ik geloof dat we allemaal op onze eigen unieke manier talenten hebben om uit te delen. Dat jij iets te geven hebt aan de wereld. Dat je op jouw manier anderen kunt verder helpen of dat je iets moois te geven hebt aan mensen om jou heen. Maar het kan ook heel frustrerend zijn om dit constant te horen, als je het eigenlijk nog niet zo goed weet. Ook met het ondernemen krijg je vaak te horen van alle experts, dat je precies moet weten welke kant je op wilt gaan.  

THE BIG WHY 

Veel ondernemers blijven hangen op ‘The Big Why’. Nu ben ik fan van ‘the why’ te ontdekken bij de ondernemers die ik verder help. Simon Sinek geeft terecht aan, dat weinig mensen en bedrijven echt goed nadenken over waarom ze iets doen. Geld verdienen of winst maken is een resultaat, maar wat is de reden? Welke overtuiging of passie zit hier achter? Goed om hierbij stil te staan. Ik doe dit ook, maar soms krijg je het nog niet helemaal scherp.  

Meestal weet je wel ongeveer waar je blij van wordt en waar jouw talenten liggen. Maar wat is precies jouw missie hier op aarde? Hoe kom je helemaal tot jouw potentie? Waarvoor ben jij gemaakt? Dat zijn toch pittige vragen. Je hebt misschien al losse puzzelstukjes. Je weet gedeeltelijk waar je naar toe wilt. Je voelt waar je enthousiaster over wordt. Maar je hebt het hele plaatje nog niet scherp. 

Als je een beetje op mij lijkt, dan vind je dit soms lastig  Ik wil het zo graag haarfijn scherp hebben. Ik kan uren dromen over wat ik wil gaan doen voor anderen. Waar kan ik mensen mee helpen. Zo maar wat random vragen, terwijl ik op het schoolplein mijn kind ophaal… Wat is de bedoeling hier in het leven eigenlijk, wat kan ik hier nog meer doen? Voor mij heel normaal om te overleggen met mijzelf. Ik vind het ook super interessant om dit bij anderen te ontdekken. Maar deze vragen hebben mij wel eens tegen gehouden om stappen te gaan zetten.

TWIJFEL 

Ik spreek veel ondernemers over hun â€˜waarom’. Voor de marketing van jouw bedrijf is dit belangrijk. Je wilt een duidelijke boodschap uitstralen. Je wilt scherp hebben op welke doelgroep jij je richt. Maar ik zie vaak dat een ondernemer hierop vastzit of blijft twijfelen. Oh zo, herkenbaar â€¦ ik heb het ook. Het kan frustrerend zijn, dat je voor je gevoel het niet scherp hebt welke kant je op wilt gaan. Het lijkt mij heerlijk als ik het voor mijn toekomst helemaal duidelijk heb, wat ik zou moeten doen. Je krijgt van alle kanten het advies eerst dit precies uit te denken en dan stappen te gaan zetten. Daarna pas je bedrijf te gaan bouwen. Dit werkt ontzettend verlammend. Ik zie ondernemers hier zo in blijven hangen, dat ze uit twijfel en angst niet de volgende stap durven te zetten. 

GAAN MET DIE BANAAN 

Als je wacht tot het allemaal kristalhelder is, blijf je stil staan. Het is zo leuk te ontdekken terwijl je in beweging bent. Zo kom je er juist achter. Door te gaan doen en te proberen! En ja…, dan ga je weleens op je muil. Hoort erbij. Je maakt soms een misser… Iets wat je besluit te gaan doen of een opdracht die je aanneemt en daarna in de praktijk ervaart, dat je dit verschrikkelijk vindt. Misschien neem je soms te veel hooi op je vork. Weer een ervaring rijker. Weer een les geleerd. Dan stuur je bij voor de volgende keer.   

Het betekent niet dat het fout is om over je dromen, plannen en missie na te denken. Het is leuk om dit verder te ontwikkelen voor jezelf. Maar zie het als een proces. Iets wat groeit en waar je met plezier in mag gaan bewegen. Ondernemen is stappen zetten. Hoe meer jij jezelf leert kennen hoe dichter je komt bij jouw ‘waarom’. En hoe dichter je bij jezelf leert te blijven hoe fijner je gaat ondernemen, omdat je steeds beter weet waar je blij van wordt, wat goed voor jou werkt. Hoe leuker jij leeft, hoe meer je hebt om uit te gaan delen.  

JIJ HEBT WAT TE GEVEN  

Jij hebt als persoon iets te geven aan de wereld om je heen. Of je nu mensen helpt op een bepaald gebied of heel blij maakt met iets wat je maakt of doet… Twijfel niet of jij wel iets te geven hebt. Iedereen heeft wat te geven. Je hoeft dit niet nu uitgevogeld te hebben. Je hoeft het niet nu scherp te hebben allemaal.

Geniet van het proces, blijf stappen zetten en ga lekker ontdekken! 

0